Geneza projektu

Wyświetlacz systemu elektronicznego plakatu zakupiony w ramamch pierszej edycji projektu "Kultura w zasięgu". fot. arcj. Departamentu CyfryzacjiProjekt „Kultura w zasięgu 2.0” jest bezpośrednią kontynuacją  projektu  „e-Usługi - e-Organizacja - pakiet rozwiązań informatycznych dla jednostek organizacyjnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego”, modułu e-Kultura, przeprowadzonego w poprzednim okresie programowania 2007 – 2013.

GENEZA PROJEKTU

Projekt „Kultura w zasięgu 2.0” jest bezpośrednią kontynuacją  projektu „e-Usługi - e-Organizacja - pakiet rozwiązań informatycznych dla jednostek organizacyjnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego”, modułu e-Kultura, przeprowadzonego w poprzednim okresie programowania 2007 – 2013.

Lider projektu, którym jest Województwo Kujawsko-Pomorskie wspólnie z Partnerami projektu, już wówczas wspólnie podjęli następujące działania wspierające sektor kulturalny regionu:

stworzono regionalny portal www.kulturawzasiegu.pl, dostępny również jako aplikacja mobilna, który gromadzi i systematyzuje informacje o kulturze w regionie. Serwis kulturawzasiegu.pl to miejsce dla instytucji kultury, animatorów, twórców - nadawców. To również miejsce dla uczestników poszukujących informacji - odbiorców sztuki.

wdrożono system elektronicznego plakatu Digital Signage – jedno z najnowocześniejszych i najskuteczniejszych narzędzi komunikacji w przestrzeni miejskiej. System tworzy ponad 70 wielkoformatowych ekranów umieszczonych w 23 lokalizacjach na terenie całego województwa. Partnerzy projektu dostarczają informacje o własnej ofercie oraz promują się wzajemnie.

doposażono instytucje kultury w sprzęt do digitalizacji. Instytucje kultury zostały wyposażone w 28 profesjonalnych zestawów do digitalizacji (skanery, stanowiska reprograficzne, stoły i namioty bezcieniowe wraz z dedykowanym sprzętem komputerowym i oprogramowaniem), umożliwiających tworzenie elektronicznych kopii obiektów dziedzictwa regionalnego, takich jak wydawnictwa (książki, atlasy, mapy, czasopisma, gazety itp.), plakaty, prace graficzne, mikrofilmy itp.

stworzono cyfrowy zasób dziedzictwa regionalnego obejmujący m.in. malarstwo (257 obiektów), grafikę (ponad 300 obiektów), kartografię (ponad 1100 map oraz 3050 stron atlasów), wydawnictwa (w tym: książki 8500 stron, czasopisma ok. 65000 stron), nagrania audio i wideo (29 000 minut), afisze i plakaty (ponad 2000 obiektów) i inne.

przeprowadzono szkolenia i warsztaty dla uczestników projektu z zakresu zagadnień prawa autorskiego, grafiki komputerowej, cyfrowego wideofilmowania i fotografii cyfrowej.

UZASADNIENIE REALIZACJI PROJEKTU „KULTURA W ZASIĘGU 2.0”

W trzecim kwartale 2016 r. przeprowadzono analizę sytuacji instytucji kultury na terenie województwa kujawsko-pomorskiego poprzez badanie ankietowe mające na celu określenie stanu w zakresie posiadanych zasobów kultury oraz oczekiwań związanych z tymi zasobami.

Pomimo realizacji działań wspierających sektor kulturalny regionu w projekcie „e-Usługi - e-Organizacja - pakiet rozwiązań informatycznych dla jednostek organizacyjnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego”, według wyników badań ankietowych przeprowadzonych w III kwartale 2016 r. większość jednostek kultury działających w regionie posiadało zaledwie niewielki odsetek cyfrowo opracowanych (zdigitalizowanych) zbiorów (często 0–5%). Z kolei większe i bardziej w tej dziedzinie zaawansowane jednostki miały zasoby tak obszerne, iż pomimo wyspecjalizowanych działów digitalizacji, przetworzenie materiału na postać cyfrową mogłoby zająć im do kilkudziesięciu lat.


Drukuj   E-mail

Artykuły powiązane

Etapy realizacji projektu

Opis projektu