Digitalizujemy dla was zasoby dziedzictwa regionalnego i kultury województwa kujawsko-pomorskiego

Nowoczesny skaner w Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji w Świeciu. fot. arch. Departament CyfryzacjiW instytucjach kultury naszego regionu trwa proces digitalizacji. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi i usługom dostarczonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego zasoby kulturalne m.in.  Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Świeciu zostaną ucyfrowione i następnie upublicznione w internecie w specjalnie stworzonym „wirtualnym muzeum”.

Zanim jednak to nastąpi, instytucje kultury muszą udostępnić swoje zasoby w postaci cyfrowej.

Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Świeciu jest jednym z 67 Partnerów projektu i został wzbogacony o profesjonalny skaner dziełowy przeznaczony do digitalizacji książek oraz obiektów płaskich, wysokiej klasy zestaw do fotografii makro wraz z oświetleniem studyjnym oraz zestaw komputerowy z profesjonalnym monitorem graficznym i oprogramowaniem do postprodukcyjnej obróbki grafiki.

„Digitalizacja obejmie przede wszystkim zabytki ruchome, dokumentację fotograficzną, materiały ulotne, dokumentację aktową, czasopisma i książki. W swojej kolekcji archiwaliów Izba Regionalna posiada głównie materiały z XIX wieku i XX. Są to m.in.: czasopisma polsko i niemieckojęzyczne (XIX i XX w.), legitymacje, świadectwa, dyplomy, zaświadczenia itp. – darowizny mieszkańców regionu, wspomnienia wojenne, spuściznę Jana Kamińskiego, szczątkowe materiały towarzystw działających na terenie Świecia na początku XX w. zabytki archeologiczne i etnograficzne, sakralne” – wymienia Tomasz Pasiek z Izby Regionalnej Ziemi Świeckiej OKSiR w Świeciu.

Zbiory cyfrowe po zdigitalizowaniu,  w ramach projektu zostaną przygotowane do publikacji i udostępnione w internecie w postaci „wirtualnego muzeum” oraz Platformy Cyfrowego Przewodnictwa.

- Istotne jest to, że interaktywne przewodniki po wystawach, miejscowościach, szlakach będą wielojęzyczne, co spowoduje, że,  w efekcie tego projektu,  w życiu kulturalnym regionu będą mogli uczestniczyć internauci z całego świata - podkreśla Mariusz Kubiński, kierownik projektu „Kultura w zasięgu 2.0”.

Gdziekolwiek będziemy przebywać, będziemy mogli nie tylko wejść i wirtualnie obejrzeć interesujące nas kulturalne wydarzenia czy obiekty,  ale od razu zarezerwować lub kupić bilet wstępu na dane wydarzenie. Z kolei na urządzeniach mobilnych zwiedzających, już na miejscu dostępna będzie aplikacja wirtualnego przewodnictwa, pozwalająca na zaplanowanie indywidualnej ścieżki zwiedzania z opisem każdego obiektu.


Drukuj   E-mail

Artykuły powiązane

Etapy realizacji projektu

Partnerzy projektu "Kultura w zasięgu 2.0"